Wednesday, August 29, 2007

Suara Belia: Faktor Pembangunan Belia

Oleh Wong Yao Bin (A105875)
Apabila seseorang manusia dalam lingkungan umur yang dipanggil belia, maka pembangunan sahsiahnya akan dipengaruhi oleh pelbagai faktor iaitu faktor mikro dan makro. Kedua-dua faktor ini sangat berkesan untuk membentuk sahsiah seseorang belia, tetapi jika melihat asas unsur manusia, faktor mikro lebih berkesan mempengaruhi seseorang. Antara faktor mikro seperti diri dalaman, pengalaman kehidupan, dan pembacaan. Faktor makro seperti pendidikan, ajaran agama, dan lain-lain digelar proses sosialisasi yang dibentuk oleh masyarakat.

Faktor diri dalaman merujuk kepada kuasa dan keinginan seseorang. Faktor ini melihat sama ada seseorang belia mempunyai keinginan untuk membangunkan sahsiahnya sendiri. Seseorang belia akan sentiasa memerhati dan meninjau sahsiah diri supaya terdapat perkembangan. Faktor ini akan lebih cenderung membangun dan mengembang sahsiah seseorang belia ke arah yang lebih unik sebab ia tidak bergantung kepada persekitaran. Contohnya seseorang belia telah melakukan kesalahan, maka dengan dorongan diri dalaman akan menyebabkan belia itu membentuk sahsiah yang lebih baik supaya tidak melakukan kesalahan lagi.

Faktor pengalaman kehidupan melihat sama ada seseorang belia itu terdapat unsur kesusahan dan cabaran untuk mempercepatkan pembangunan dan perkembangan sahsiah. Semakin banyak kesusahan dan cabaran hidup, maka pembangunan sahsiah seseorang belia akan lebih baik dan cepat berbanding keadaan sebaliknya. Contoh cabaran seperti kemalangan, kemiskinan, masalah keluarga dan kegagalan akan mendorong seseorang belia supaya lebih matang pemikiran supaya dapat menyelesaikan masalah dan pengalaman ini akan membangunkan belia seseorang.

Faktor pembacaan merujuk kepada jenis-jenis pembacaan dan berapa banyak pembacaan yang dibaca oleh seseorang belia. Faktor pembacaan ini melihat jika seseorang belia mempunyai bacaan yang luas dan berguna, maka secara langsung linkungan penyelesaian masalah akan banyak dan terdapat pelbagai pembelajaran sikap daripada penulis. Bacaan yang baik akan mempengaruhi seseorang dari pelbagai aspek termasuk sahsiah dan pemikiran. Contoh bacaan yang dapat mempengaruhi seseorang belia adalah seperti motivasi, psikologi, pengalaman hidup, kejayaan dan lain-lain.

Agama merupakan merupakan faktor yang penting dalam pembangunan dan perkembangan sahsiah seseorang belia sebab agama mempunyai pelbagai ajaran yang mengajar manusia supaya membentuk akhlak, pemikiran, rohani dan tingkahlaku yang ke arah baik dan intergriti. Maka agama akan mempengaruhi belia supaya tidak melakukan perkara dan tingkah laku yang tidak betul, maka agama lebih membangunkan sahsiah dari segi nilai dan kebenaran hidup.

Faktor pendidikan melihat segala proses pembelajaran di sekolah akan membolehkan seseorang belia mempelajari pelbagai disiplin ilmu. Seseorang yang mungkin tidak dapat membentuk sahsiah yang lebih berdisiplin dan bijak berkomunikasi. Ini kerana, sekolah merupakan tempat yang sentiasa mengamalkan displin yang baik dan membentuk ilmu pengetahuan dan nilai seseorang belia secara bersepadu melalui aktiviti kokurikulum, sukan, rakan sebaya, guru dan mata pelajaran yang diajar.

No comments: