Wednesday, August 29, 2007

Suara Belia: Faktor Pembangunan Belia

Oleh Hatta Hashom (A105901)


Dalam membincangkan soal sahsiah, masyarakat sebenarnya bercakap mengenai pengaruh yang dihadapi oleh belia dalam pelbagai aspek. Aspek-aspek yang mempengaruhi belia masa kini sebenarnya mencakupi hal-hal yang bukan sahaja terdiri daripada faktor-faktor internal, malah eksternal yang mana ia bergantung kepada situasi dan pengalaman-pengalaman yang didapati oleh para belia.

Terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi perkembangan dan pembangunan sahsiah belia pada masa kini iaitu faktor rakan sebaya misalnya. Mengikut kajian seorang pengkaji sahsiah dan pakar motivasi terkenal, Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah, 70% dari sifat dan sikap remaja dipengaruhi oleh rakan sebaya. Hal ini terjadi dek kerana masa dan ruang kontak semuka diantara remaja belia dan rakan-rakan sebayanya adalah lebih panjang jika dibandingkan dengan masa yang dihabiskan bersama keluarga atau lain-lain perkara. Justeru, peranan dan pengaruh rakan sebaya merupakan antara medium perubahan dalam perkembangan mereka.

Selain itu, melalui pembacaan yang melibatkan media massa sama ada bahan-bahan picisan atau ilmiah sekalipun, dilihat mampu untuk mempengaruhi perkembangan dan pembangunan sahsiah belia secara tidak langsung. Media massa juga bertindak dalam memberi informasi-informasi dan pelbagai interaksi sosial yang lain, yang sememangnya memberikan kesan langsung ke atas proses kognitif belia. Oleh yang demikian, media massa juga berupaya dalam menyemai ide-ide sifat dan sikap yang membentuk corak sahsiah remaja individu belia.

Di samping faktor-faktor tadi, pengaruh kepada sahsiah remaja juga dilihat terjadi melalui aspek asuhan dan didikan agama. Peranan agama boleh memberi impak yang positif kepada seseorang individu dalam masyarakat. Agama dilihat sebagai satu entiti sanjungan yang murni dan hal ini amatlah bersesuaian dengan tuntutan akhlak remaja yang diidam-idamkan oleh semua orang. Apa yang pasti, pengaruh agama juga mampu untuk mengacuankan akhlak dan sahsiah dalam menyemai budaya positif di kalangan belia.

Faktor lain yang dapat membantu dalam perkembangan dan pembangunan sahsiah bagi seseorang belia adalah persekitaran yang melingkungi tingkah laku dan judual harian seseorang individu. Sememangnya, belia terdedah kepada pelbagai situasi dan fenomena yang terjadi dalam kehidupan seharian. Oleh yang demikian, sahsiah dalaman dan luaran yang dipunyai oleh seseorang individu itu boleh atau cenderung untuk bertingkah laku seperti apa yang dilihat dan didengar malah dipertuturkan oleh kelompok masyarakat sekeliling dalam mempengaruhi perkembangan, perbangunan dan pertumbuhan sahsiah belia.

Sebetulnya, budaya dan tradisi dalam masyarakat juga dapat mengolah seseorang individu itu dalam menampakkan sifat sahsiah belia. Hal ini kerana, budaya dan tradisi masyarakat memberikan kesan yang mendalam akibat peranan keluarga dalam memberikan penekanan ke atas tradisi sesebuah kelompok masyarakat. Akibat dari kebejatan nilai-nilai yang diterapkan, tidak kiralah sama ada negatif atau positi, ia akan diikuti sebagai amalan harian dan mempengaruhi segala tindak-tanduk individu belia itu. Tidak dapat tidak, budaya dan tradisi dilihat, dapat mencorak sahsiah individu belia dewasa ini.

Secara totalnya, nilai sahsiah yang baik amatlah diharapkan agar muncul sebagai satu norma kehidupan yang berkarisma. Justeru, terpulanglah kepada individu itu sendiri untuk menilai yang mana baik atau yang mana buruk untuk diteladani dan seterusnya dijadikan acuan yang mempunyai etika yang tinggi dan berketrampilan pada zaman yang serba mencabar dan maju ini.

No comments: