Wednesday, August 29, 2007

Suara Belia: Faktor Pembangunan Belia

Oleh : Mohd Faidie Azuan bin Idris ( A105732)


Belia merupakan satu golongan yang aktif dalam mencari identiti diri untuk dipersembahkan kepada masyarakat sekelilingnya. Oleh itu, segala aspek positif mahupun negatif begitu mudah mempengaruhi golongan tersebut. Hal inilah yang membuatkan kita seringkali terdengar mengenai masalah keruntuhan akhlak dan moral para belia. Walaupun begitu, dari sudut positifnya masih terdapat segelintir golongan ini yang masih lagi tebal akan nilai-nilai moral dan akhlaknya. Persoalan yang ingin dilontarkan di sini ialah apakah faktor-faktor yang mempengaruhi pembangunan dan perkembangan sahsiah belia. Sejajar dengan itu, pada hakikatnya pembentukkan dan perkembangan sahsiah diri golongan belia ini melibatkan multifaktor. Sahsiah secara umumnya merujuk kepada ciri-ciri peribadi yang dimiliki seseorang individu di mana ianya menerangkan mengenai kualiti dan nilai yang ada padanya.

Seseorang belia itu harus mengetahui mengenai kekuatan dan kelemahan yang ada padanya. Perkara ini berikutan, bagi menjamin perkembangan sahsiah yang unggul belia perlu mengaplikasikan kekuatan dan menyahkan segala kelemahan dirinya. Bukan itu sahaja, belia juga perlu tahu akan tujuan hidup dan tanggungjawab sebenar mereka sebagai kalifah Allah di muka bumi ini. Mereka yang selalu bermuhasabah dan menilai diri adalah golongan yang sangat beruntung. Dengan itu, belia itu sendiri sebenarnya yang berperanan terhadap perkembangan dan pembangunan sahsiah mereka. Setiap manusia di dunia ini mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing maka dengan sebab itu belia yang pandai menggilap kelebihannya akan mempunyai masa depan yang cerah manakala mereka yang gagal mengenalpasti kelebihannya akan kecundang.

Agen sosialisasi yang utama adalah ibu-bapa kerana mereka adalah golongan yang bertanggungjawab besar dalam mewarnai sahsiah anak-anak mereka. Ibu bapa berperanan dalam memberikan tunjuk ajar dan nasihat dalam hal-hal berkaitan agama, moral, nilai hidup dan sebagainya. Penerapan nilai-nilai murni dalam hidup anak-anak akan menjamin pembangunan dan perkembangan sahsiah. Keadaan persekitaran rumah juga amat penting di mana ibu bapa yang sentiasa menjaga keharmonian serta kemesraan dalam rumahtangganya akan membawa kepada pembentukan sahsiah yang sihat. Suasana rumahtangga yang tidak harmonis dan tidak terurus akan mengancam perkembangan fizikal, emosi dan sosial belia maka dengan sebab itu ianya boleh mewujudkan pelbagai gejala yang tidak sihat. Gaya kepimpinan ibu bapa juga penting dimana ibu bapa yang mengamalkan gaya kepimpinan demokratik boleh membantu para belia membentuk keyakinan diri terutama dalam membuat keputusan.

Selain daripada ibu bapa, rakan sebaya merupakan mereka yang paling hampir dengan para belia malah terdapat juga belia yang menjadikan rakan sebaya sebagai orang yang paling utama dalam hidup mereka. Rakan sebaya menjadi tempat seseorang belia itu dalam mendapatkan nasihat, mengadu masalah, meminta pandangan dan sebagainya. Belia yang sering bergaul dengan rakan sebaya yang memiliki sahsiah baik berkemungkinan besar akan turut mempunyai sahsiah yang baik juga. Oleh itu, belia harus pandai dalam memilih dan menilai rakan sebaya mereka serta mengelak daripada berkawan dengan mereka yang mempunyai tabiat buruk lagi menjelikkan.

Penyemaian prinsip JERI iaitu penekanan terhadap pembangunan dan perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek dilihat sangat sesuai serta penting terhadap sahsiah belia. Institusi pendidikan dan keagamaan harus terus menekankan penyemaian prinsip ini agar ianya hidup subur dalam diri belia. Sebagai tempat rujukan dan sumber ilmu yang utama, golongan belia banyak menghabiskan masa mereka di sini maka dengan sebab itu institusi pendidikan dan keagamaan berperanan besar dalam membangunkan sahsiah serta mencari jalan penyelesaian terhadap setiap masalah yang melibatkan para belia. Institusi pendidikan dan keagamaan selalu mengadakan program-program seperti program motivasi, kem pembangunan sahsiah, seminar atau ceramah, program keagamaan dan sebagainya yang bertujuan membina dan mengembangkan sahsiah belia.

Pemakanan juga menjadi faktor penting bagi perkembangan sahsiah belia. Pengamalan corak pemakanan yang seimbang akan membawa kepada kesihatan yang baik seterusnya membentuk sahsiah yang unggul. Hal ini berikutan, pengambilan zat makanan yang cukup akan memberi tenaga serta mengelakkan terkena penyakit. Secara tidak langsung, kesihatan yang baik membantu perkembangan jasmani dan emosi belia. Selain itu, pengaruh genetik juga berhubung kuat dengan perkembangan sahsiah belia. Mengikut kajian-kajian yang dijalankan oleh ahli psikologi, mendapati bahawa orang yang memiliki fizikal yang baik dari segi ketinggian, bentuk badan dan berat akan mempunyai nilai kendiri yang tinggi berbanding mereka yang mempunyai fizikal yang kurang memuaskan. Contohnya, orang-orang yang gemuk atau cacat kebanyakkannya selalu menarik diri daripada aktiviti sosial, bersikap pasif, pendiam, mempunyai estim diri rendah, kurang berkeyakinan dan sebagainya akibat malu dengan keadaan diri mereka. Walaupun begitu, ingin ditegaskan di sini bahawa tidak semestinya mereka yang mempunyai masalah dalam fizikal mahupun genetik harus terus tunduk dan berdiam diri. Perkara yang paling penting bagi mereka ialah buktikan kemampuan mereka juga adalah sama dengan orang lain malah lebih hebat lagi.

Konklusinya, faktor-faktor yang dikemukan hanyalah sebahagian daripada pelbagai lagi faktor lain namun apa yang pasti ialah golongan belia harus membangunkan seterusnya mengembangkan lagi sahsiah mereka tanpa goyah kepada halangan-halangan negatif yang datang. Pembangunan sahsiah yang positif akan dapat mengembangkan serta memajukan lagi potensi diri sejajar dengan kehendak negara yang memerlukan produk-produk pelapis yang sihat, kental dan berdaya saing bagi menerajui pentadbiran negara.

No comments: