Wednesday, August 29, 2007

Suara Belia : Faktor Pembangunan Belia

Oleh Harnida Paturungi (A110110)



Menurut Kamus Dewan (1994) belia didefinisikan sebagai muda belia, sangat muda dan golongan muda secara keseluruhannya yang terdiri daripada pemuda dan pemudi. Sahsiah belia telah berkembang dari semasa ke semasa seiring dengan arus pemodenan. Perkembangan dan pembangunan sahsiah belia ini telah dipengaruhi oleh pelbagai faktor.

Salah satu faktor yang mempengaruhi perkembangan dan pembangunan sahsiah belia ialah institusi keluarga. Ibu bapa merupakan “role model” kepada anak-anak. Ibu bapa memainkan peranan penting dalam setiap perkembangan anak mereka dari kecil sehingga dewasa. Dalam ikatan sosial keluarga, terdapat sifat kasih sayang, saling menghormati dan tanggungjawab yang dilaksanakan oleh setiap anggota keluarga. Corak hubungan dalam keluarga mempunyai kesan pada anak. Rumah yang mesra dan harmoni menggalakkan perkembangan sahsiah yang sihat. Keluarga yang retak dan ibu bapa yang bercerai mewujudkan suasana rumah yang dingin dan mengancam perkembangan sahsiah belia daripada segi emosi dan sosial. Ibu bapa yang bersikap demokratik dapat membantu belia apabila membuat keputusan. Hal ini dapat meningkatkan lagi konsep kendiri belia. Kasih sayang, layanan, asuhan dan perhatian yang diberikan oleh ibu bapa secara langsung membantu proses perkembangan sahsiah positif.

Selain itu, rakan sebaya juga turut menjadi faktor pendorong dalam perkembangan dan pembangunan sahsiah belia. Hal ini kerana rakan-rakan merupakan orang kedua yang rapat dengan belia selepas keluarga. Pemilihan rakan sebaya yang betul dapat membawa belia tersebut ke arah pembentukan imej yang positif. Golongan belia mudah dipengaruhi oleh rakan sebaya kerana mereka terpengaruh dengan gaya kepimpinan dan kemampuan rakan mereka. Mereka ingin membuktikan kebolehan dan mendapatkan akuan dan dihargai oleh rakan. Sikap ini yang membawa belia ke arah gejala songsang.
Seterusnya ialah faktor media massa. Media massa memainkan peranan penting dalam perkembangan dan pembangunan sahsiah belia. Pendedahan kepada media massa yang sihat penting bagi perkembangan sahsiah yang sihat. Belia yang didedahkan dengan program agama dan infosains melalui televisyen dan radio dapat membantu proses mengembangkan intelek mereka. Sebaliknya, golongan belia yang terdedah kepada tayangan video dan filem yang memaparkan aksi ganas, bergaduh dan perbuatan zalim menyebabkan mereka cenderung bertingkah laku agresif. Pada hari ini, belia lebih terdedah kepada bahan-bahan media sama ada media cetak ataupun media elektronik. Bahan media seperti majalah, televisyen dan internet dan sebagainya sangat mempengaruhi gaya hidup belia. Sebagai contoh, majalah fesyen yang mempengaruhi bentuk personaliti atau imej pemakaian golongan belia masa kini.

Faktor yang terakhir ialah sekolah. Sekolah mempunyai struktur mentadbir yang mengurus program pembelajaran. Kuasa di sekolah terletak di tangan sesetengah pihak seperti pengetua, guru penolong kanan, guru disiplin dan lain-lain lagi. Oleh itu, jenis kepimpinan dan suasana sekolah mempengaruhi proses perkembangan sahsiah pelajar. Pengetua sekolah yang tegas melahirkan pelajar berdisiplin melaksanakan tugas. Sebaliknya, pengetua yang tidak tegas melahirkan pelajar pasif, kurang inovatif dan takut membuat sebarang perubahan. Proses mengembangkan sifat kepimpinan pelajar pula terbantut. Sifat guru yang adil, tidak pilih kasih dan kurang menghukum secara mendera mewujudkan suasana belajar dan mengajar yang sihat. Guru penyayang pula membentuk emosi pelajar yang stabil. Sifat yang baik ini menjamin sahsiah yang sihat. Sebaliknya, guru yang tidak adil, pilih kasih, suka mendera pelajar menjadi ikutan kepada pelajar-pelajarnya. Hal ini melahirkan sahsiah pelajar yang kurang baik. Kawasan sekitar sekolah yang baik dapat membantu proses pembentukan sahsiah yang sempurna. Melalui bimbingan guru dan persekitaran yang menyenangkan, situasi ini dapat mempengaruhi para pelajar agar menjalani hubungan sosial secara positif adalah lebih cerah.

Kesimpulannya, perkembangan dan pembangunan sahsiah belia kini lebih kepada budaya ala barat. Fenomena ini tidak dapat dinafikan kerana dunia kini sedang bergerak maju di era globalisasi iaitu di dalam skop dunia tanpa sempadan. Oleh itu, semua faktor yang mempengaruhi perkembangan dan pembangunan sahsiah belia perlu dikenal pasti bagi mengawal serta memupuk pembentukan sahsiah yang positif menjalani kehidupan pada masa hadapan.

No comments: