Tuesday, August 28, 2007

Suara Belia: Faktor Pembangunan Belia

Oleh: Tan Han Yen (A109966)
Belia pada masa kini berbeza dan banyak dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran. Perkembangan dan pembangunan sahsiah belia bergantung kepada beberapa faktor. Faktor-faktor yang akan dibincangkan ialah dari aspek sosial, ekonomi dan peranan media massa.

Sosial merujuk kepada pelbagai aspek seperti budaya, persekitaran, pengaruh rakan sebaya dan didikan ibubapa. Bagi perkembangan diri yang positif, belia perlulah dikelilingi oleh nilai-nilai yang boleh membantu mereka untuk meningkatkan taraf sahsiah mereka. Sebagai contohnya, budaya memainkan peranan yang penting. Budaya luar yang positif perlulah diterapkan di dalam diri remaja. Misalannya, budaya negara Jepun yang mementingkan nilai kesetiaan kepada negara boleh diambil sebagai panduan. Belia haruslah diterapkan rasa kecintaan dan kesetiaan kepada negara. Walaupun demikian, terdapat budaya luar yang harus dihindari seperti budaya berparti yang melampau, pengambilan dadah dan minuman keras. Budaya tempatan seperti nilai-nilai kesenian negara haruslah dipelajari oleh belia agar mereka berpijak pada bumi.

Selain itu, faktor persekitaran adalah keadaan persekitaran tumbesaran belia berkenaan. Jikalau belia membesar di dalam persekitaran yang lengkap dan selesa maka perkembangan sahsiah dirinya adalah lebih positif. Persekitaran yang dimaksudkan ialah keluarga yang penyayang dan pengamalan gaya hidup yang sihat. Contohnya, belia yang membesar di dalam keluarga yang agresif iaitu ibu bapa yang kerap bergaduh dan memukul anak, maka kecenderungan untuk belia dipengaruhi adalah tinggi.

Ibubapa dan rakan sebaya mempunyai pengaruh yang sangat kuat ke atas pembentukan sahsiah diri belia. Pada ketika inilah, belia amat memerlukan sokongan daripada ibubapa mereka. Jikalau tidak, mereka berkecenderungan untuk terpesong daripada nilai-nilai yang positif. Belia pada ketika ini mengalami pencarian identiti diri maka mereka akan mencari idola-idola di persekitaran mereka untuk dijadikan panduan. Maka adalah penting untuk mereka mempunyai idola yang dapat membentuk sahsiah yang positif di dalam diri mereka.

Ekonomi juga memainkan beberapa peranan di dalam pembentukan sahsiah belia. Gaya hidup belia yang mewah contohnya, adalah tidak baik kepada pembentukan sahsiah mereka. Ini akan membentuk nilai boros dan membazir di dalam diri mereka. Mereka perlulah sedar akan kesusahan ibubapa mereka membanting tulang untuk mencari nafkhah bagi keluarga.

Media massa merupakan penyampai maklumat yang paling luas kepada belia. Media massa perlulah memaparkan isu-isu yang positif dan dapat menolong perkembangan sahsiah belia. Contohnya, media massa kini terlalu memaparkan isu-isu kecantikan luaran iaitu mempunyai bentuk badan yang ramping dan kurus. Ini mungkin menyebabkan belia taksub dengan kecantikan luaran. Mereka akan berusaha untuk mencapai kecantikan luaran dan melupakan kecantikan dalaman diri yang akan menyerlah sekiranya mereka mampu untuk mengembangkannya.

No comments: