Wednesday, August 29, 2007

Suara Belia: Faktor Pembangunan Belia

Oleh Fareza Othman (105970)
Belia boleh didefinisikan sebagai mereka yang berumur antara 20 hingga 40 tahun. Golongan belia di Malaysia mewakili 40 peratus penduduknya. Belia dikatakan sebagai stakeholder kepada pemacu dan pemangkin kemajuan negara. Dalam perkembangan pembangunan belia, mereka sebenarnya mengikut pola perkembangan yang boleh diramal; setiapa indvidu berkembang mengikut cara gaya yang tersendiri. Ini bermakna setiap belia adalah berbeza semenjak dilahirkan dan perbezaan ini adalah wujud sepanjang masa. Ini bermakna, perkembangan pembangunan sahsiah belia amat bergantung kepada 2 keadaan iaitu baka dan persekitaran. Oleh yang demikian, perkembangan pembangunan sahsiah belia harus dipandang serius dan tidak menjadikannya suatu yang bersifat anomie.

Apabila berbicara berkenaan pengaruh perkembangan pembangunan belia, faktor baka tidak dapat tidak amat berkait dan mempengaruhi perkembangan pembangunan belia. Menurut ahli sosiologi, faktor warisan secara biologi yang merangkumi faktor-faktor keturunan biologi dan genetik merupakan faktor-faktor yang amat berkait dengan perkembangan pembangunan sahsiah belia. Belia akan mewarisi genes daripada ibu dan bapa mereka. Maka dengan itu, pewarisan seperti emosi, keberanian, kejujuran, dan sebagainya yang berkaitan akan membentuk peribadi belia. Secara langsung, ianya mempengaruhi sahsiah belia tersebut. Ini menunjukkan bahawa faktor baka memainkan peranan yang paling utama dalam perkembangan pembangunan sahsiah belia. Perkembangan sahsiah belia pada epistemologinya merupakan tajalli-Nya yang perlu di adaptasi sama ada secara langsung atau tidak langsung. Pengadaptasian yang mencapai matlamat sebenar akan menbentuk sahsiah belia itu menjadi khalifah sempurna.

Selain itu,perkembangan pembangunan sahsiah belia juga berkaitan dengan persekitaran iaitu peranan keluarga yang menjadi agen sosialisasi kepada perkembangan pembangunan belia. Keluarga merupakan agen asas terpenting sebagai agen sosialisasi. Belia banyak dipengaruhi oleh norma dan nilai budaya yang yang diadaptasi daripada asuhan keluarga. Ini bermakna ianya berkaitan dengan dimensi kritis tentang konsep kendiri seperti sikap, minat, kepercayaan, dan prejudis adalah diperoleh daripada ibu bapa dan keluarga. Asuhan keluarga memainkan peranan penting ke atas pembentukan sahsiah belia yang sempurna. Dalam mendidik belia, asuhan yang menggunakan kaedah sederhana atau demokrasi adalah cara terbaik untuk membentuk sahsiah belia yang sempurna. Ini bermakna, ibu bapa bersikap lembut tetapi tegas dalam mendidik belia. Disiplin memainkan peranan penting dan pentaakulan diseiringkan dalam mendidik belia. Dengan peneguhan dan muhasabah secara menyeluruh ke atas diri, maka belia akan terbangun dengan mendasari hakikat mutlak kehidupan ini. Maka belia yang terhasil adalah lebih bersopan santun, berinisiatif, berkebolehan dan memiliki banyak sifat-sifat positif.

Faktor persekitaran yang seterusnya yang mempengaruhi perkembangan pembangunan belia adalah faktor rakan sebaya. Rakan sebaya merupakan mereka yang hampir seusia dengan belia itu sendiri. Rakan sebaya mempunyai pengaruh yang kuat dari segi nilai, sikap dan pandangan terhadap kehidupan belia. Mereka dikatakan lebih berjiwa senada dengan belia. Ini kerana banyak masa yang dihabiskan bersama rakan sebaya berbanding keluarga. Apa yang dikatakan oleh rakan sebaya lebih mengambil tempat dalam diri belia berbanding keluarga. Ini secara tidak langsung, mengurangkan pengaruh keluarga. Rakan sebaya juga akan mempengaruhi konsep kendiri belia. Maka, pembentukan personaliti belia amat dipengaruhi oleh rakan sebaya. Pemilihan rakan sebaya yang tepat amat penting agar sahsiah belia yang terbentuk tidak terpesong dari landasan yang sepatutnya. Rakan yang baik adalah mereka yang memberikan nilai kebaikan kepada kehidupan dunia dan akhirat. Maka, pemilihan rakan yang tepat dan betul adalah amat penting dalam pembentukan sahsiah belia.

Media massa juga menyumbangkan pengaruh kepada pembangunan sahsiah belia. Penularan budaya barat pada hakikatnya tercetus daripada media sama ada media massa atau media elektronik. Penghawaran yang berterusan ini hasil daripada pengaruh media sebenarnya banyak memberi impak negatif kepada pembangunan sahsiah belia berbanding kesan positif. Secara alaminya, kehidupan belia kini banyak mengadaptasi trend atau gaya hidup dari barat berbanding berpegang pada jati diri mereka sendiri. Sebenarnya, belia yang bijaksana akan dapat mengekalkan identiti hakiki mereka dan dapat mengadaptasi pengaruh yang terbaik yang harus dicambah dalam diri mereka. Oleh yang demikian, perkembangan sahsiah belia yang mantap akan terbentuk apabila seseorang belia itu dapat membuat penilaian yang terbaik tentang nilai yang perlu diikuti. Maka, pencambahan nilai yang mendasari hakikat insan akan membentuk sahsiah belia yang berintegriti.
Kesimpulannya, perkembangan pembangunan sahsiah belia adalah dipengaruhi oleh aspek baka dan persekitaran. Pengaruh-pengaruh ini akan meresap ke dalam diri belia secara rohani atau alami. Oleh yang demikian, pembentukan sahsiah belia yang menjadi idaman harus memandang erti sebenar sebuah pengadaptasian dan penerimaan pencambahan nilai-nilai yang baik dalam diri secara menyeluruh haruslah diberi penekanan. Belia yang bijaksana akan dapat membentuk jati diri berintegriti walaupun pengaruh-pengaruh di atas menggugat dan menghawar dalam kehidupan masa kini. Kekentalan jiwa yang mendasari hakikat kehidupan belia harus dijadikan perisai utama dalam mendepani cabaran mendatang yang memerlukan seribu pendakian dan pengorbanan. Maka dengan demikian, belia yang terbangun dan terbentuk bukan calang-calang belia tetapi merupakan belia yang bisa menggoncang dunia, belia yang kental meredah persada, berani menjulang intifada dan jitu menongkah arus kehidupan seorang hamba dan khalifah.

No comments: