Tuesday, July 31, 2007

Lahirkan Belia Progresif Berwawasan

SEMEMANGNYA telah diakui bahawa kecemerlangan umat bermula dari keluarga yang bahagia. Oleh itu kita perlu berusaha membina dan membangunkan institusi keluarga sejajar dengan tuntutan Al-Qur'an dan Al-Sunnah untuk melahirkan generasi yang bermain dan bertakwa. Dalam hubungan ini, untuk membina keluarga bahagia, ciri-ciri kriteria-kriteria seperti yang digariskan oleh Islam perlu disemai dari mula lagi.

Walaupun begitu, dalam era pembangunan dan cita-cita negara untuk menjadi sebuah negara maju yang merangkumi aspek ekonomi, politik, sosial kerohanian, kejiwaan dan kebudayaan yang bercorak kebruneian kita tidak mungkin dapat menghindari hakikat permasalahan yang melanda remaja hari ini. Permasalahan ini seharusnya menjadi perkara pokok yang memerlukan penyelesaian utama oleh semua pihak mulai hari ini.

Remaja belia Islam hendaklah dibentuk ke tahap yang mantap di mana pegangan, semangat, akhlak perjuangan mereka tidak berubah mengikut keadaan masa mahupun tempat. Malah para belia hendaklah berkemampuan dan berkeupayaan menjaga kualiti-kualiti tersebut dengan teguh dalam apa jua suasana. Kemantapan yang paling diharapkan ialah belia remaja yang terbentuk sebagai contoh atau tauladan yang akan diikuti oleh semua pihak yang berdamping dengannya untuk mendapat kejayaan dunia dan akhirat.

Ciri-ciri remaja belia yang cemerlang sebenarnya dapat dibina jikalau semua pihak di dalam masyarakat sentiasa sokong-menyokong atau menjadi agen pembentukan perilaku yang berwawasan. Pembentukan perilaku belia yang berwawasan biasanya berkait rapat dengan proses sosialisasi remaja iaitu peranan keluarga dan ibu bapa serta peranan masyarakat sekeliling.

Memang tidak dinafikan imej belia yang ditonjolkan selama ini adalah belia yang berseronok sepanjang masa. Media massa yang terlibat secara langsung dengan publisiti dalam pembentukan imej belia sering mengambil kesempatan mengaut keuntungan dengan mengeksploitasi belia. Imej negatif ini perlu dihapuskan sama sekali.

Matlamat utama bagi apa jua usaha pembangunan belia mestilah menuju ke arah pembentukan individu sempurna. Belia yang sempurna sahajalah yang akan dapat mempertingkatkan dan mengekalkan tahap pembangunan yang boleh dibanggakan dan dicontohi oleh negara lain.

Dari itu, kita dapat menyimpulkan bahawa usaha-usaha ke arah pengukuhan keluarga adalah amat penting untuk membina belia cemerlang dan seterusnya mengatasi berbagai-bagai masalah belia remaja seperti berkeliaran dan berlepak. Keluarga yang sihat dari segi mental dan fizikal adalah tunjang kepada masyarakat yang sihat, kerana ke arah pembangunan negara yang seimbang antara material dan spiritual hendaklah bermula daripada usaha mengukuhkan institusi keluarga.

Dengan adanya sifat kecemerlangan pada diri setiap belia di negara ini, sudah setentunya negara ini mempunyai harapan yang cerah untuk menjadi sebuah negra yang lain.

Apabila impian ini terlaksana, kita akan berjaya melahirkan belia-belia yang progresif, berwawasan dan berketrampilan.

Hajah Rosnah binti Abdul Hamid,No. 20, Simpang 166, Jalan 11, Rancangan Perpindahan Lambak Kanan, Berakas,BC 2915.No. k/p: 00-043230.

1 comment:

pinkyliuemo.myspace.com said...

xd ke ciri2 remaja berwawasan..???